Wednesday, April 23, 2014

#08 - PARADOK PICISAN

Ya. Aku sememangnya lain dari kawan-kawanku sekarang. Aku tidak lagi hebat seperti mereka, lancar seperti mereka, kukuh seperti mereka. Aku semakin berusia dan makin rapuh tulang ini dimamah masa.
Aku semakin kurang digunakan. Kelibatan kawan-kawanku semakin menjadi perhatian oleh tuanku yang semakin sibuk mengulangkaji. Aku sering disisihkan dari terus berbakti kepada tuanku yang mesra ku panggil Adi.

Dahulu, aku selalu menemankan Adi. Aku sentiasa bersedia untuk dipegang Adi. Walaupun aku sentiasa pening semasa digunakannya, aku tidak pernah mengeluh mahupun marah. Adi lebih gemar menggunakan aku berbanding kawan-kawanku yang lain. Mungkin kerana aku lebih kacak dan tidak mudah merungut tatkala membuat kerja. Cewah.



Tapi semua ini menjadi bayangan sahaja semenjak aku mulai sakit. Aku pernah terjatuh dari tempat yang tinggi semasa adik kepada Adi memegangku. Aku terhentak di lantai sehingga menyebabkan aku mengalami patah tulang. Terdapat retakan pada badanku. Sebelum aku pengsan, sempat aku merasai dibelai Adi. Aku dapat rasa aku diangkat pergi ke suatu tempat dan dibaringkan sebelum aku mulai menutup mata. Mungkin inilah penamat riwayat hidupku.

Aku terkejut semasa aku tersedar dari tidur yang ku rasakan agak lama. Aku berasa sakit-sakit badan sehingga menyulitkan aku untuk bergerak. Aku hanya mampu memerhatikan kawan-kawanku makin rapat dengan Adi. Aku makin cemburu. Aku sedih. Aku sedar kini aku sudah lumpuh menjadi sekadar picisan. Aku makin kian merasai keasingan. Kenapa aku tidak dibuang sahaja? Kenapa aku tidak diambil nyawa ku sahaja?

Terasa diriku ini kecil umpama picisan-picisan daun kering yang digeser berterbangan ditiup angin. Rasa kehilangan, rapuh. Aku merajuk. Aku terasa jatuh ke dalam zaman palking teruk dalam hayat aku.
Tiba-tiba Adi mendekatiku. Aku dipegangnya. Lalu aku dibisikkan oleh Adi di telinga ku yang kecil. Adi menyatakan:

“Walaupun kau dah rosak. Tak semestinya aku akan buang kau. Aku ingat lagi, kau dah banyak tolong aku. Masa aku study, masa aku exam. Ingat, dari PMR lagi kau dah tolong aku sampailah aku Berjaya SPM. Kau lah yang teman aku sampai lewat malam di saat kawan-kawan aku tidur. Wahai pensil Pilot kesayanganku, aku akan simpan kau sebagai sumber inspirasi aku agar terus ingat untuk usaha gigih mencapai kejayaan.”

Aku tersentak. Aku rasa terharu. Kini air mata ku menjadi paradok kepada perasaan-perasaan aku sebelum ini. Kini aku rasa dihargai walaupun aku mungkin tidak dapat lagi berbakti kepada tuanku. Terima kasih Adi. 




No comments:

Post a Comment