Thursday, May 15, 2014

#18 - COKLAT MASAM MANIS

Coklat memberi kenikmatan. Betul tak? Ya, betul. Bayangkan, satu bar coklat Cadbury, tidakpun Kitkat atau Toblerone mencair sedikit demi sedikit di dalam mulut. Kelemakan cairan coklat tadi membahang dalam tekak mengghairahkan si pemakan.


Aku selalunya makan coklat ketika minggu peperiksaan. Boleh dikatakan, coklat menjadi peneman setia aku di saat aku mengulangkaji pelajaran pada lewat malam. Coklat memberi aku kekuatan dan mampu menghilangkan rasa penat dan mengantuk untuk belajar. Semasa zaman matrikulasi, selepas Isyak, aku akan terus ke kedai runcit untuk membeli bekalan coklat mencukupi untuk dijadikan makanan tenaga untuk belajar malam nanti. Coklat pilihan aku adalah Cadbury Diary Milk. Cukuplah sekadar satu bar bersaiz sederhana, ia mammpu membuatkan ku terjaga sehingga lewat pagi.




Pada zaman ini, terdapat pelbagai jenis coklat dihasilkan. Bukan sekadar coklat koko tetapi juga adanya coklat putih, coklat berperisa buah-buahan, coklat yang berperisa lada, dan banyak lagi di pasaran. Kanak-kanak zaman ini amat bertuah kerana disajikan dengan pelbagai jenis coklat ini yang berlainan kualiti juga harganya.



Tetapi janganlah kita leka menikmati coklat tanpa mengira batas kesihatan. Pengambilan coklat yang berlebihan mampu menjejaskan kesihatan dan mendatangkan penyakit kronik seperti obesity dan kencing manis. Coklat memudahkan seseorang itu meningkatkan lemak badan. Ini mengundang kepada kenaikan berat badan berlebihan dan ini mampu membawa kepada penyakit sakit jantung pula. Selain itu, gigi akan mudah rosak dek kemanisan melampau coklat. Oleh itu, berpada-padalah dalam pemgambilan coklat kerana ia memang memberi kemanisan kini tetapi jika tidak dikawal memberi masam kepada kehidupan kita nanti. 

No comments:

Post a Comment