Monday, May 26, 2014

#23 - KMNS


Selepas SPM, aku telah melanjutkan pelajaran di peringkat matrikulasi di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. Pada asalnya, semasa di sekolah, aku sedaya upaya cuba untuk menghidari diri dari memilih haluan ini, tetapi apakan daya, kita hanya mampu merancang.

Hari pendaftaran merupakan hari yang penuh debaran. Dengan berpakaian kemeja putih yang baru dibeli, keluarga ku menghantar diri ku di sana. Daripada dewan besar hinggalah ke bilik asrama aku ditemani oleh keluarga kesayangan ku. Syukur kepada Tuhan, aku ditempatkan sebilik beersama salah seorang rakan sekelasku semasa di Tingkatan 4 dan Tingkatan 5. Ini serba sedikit menghilangkan debaran dan kegusaranku untuk menetap di situ. Aku mula bergaul bersama rakan baru searas bersama rakan bilikku.

Minggu orientasi memenuhkan peluang untuk aku berkenalan dengan lebih ramai lagi orang. Aku mula ditempatkan bersama rakan-rakan baru yang bakal menjadi rakan kelas ku sepanjang setahun di matrikulasi. Ya, sememangnya aku berasa asing pada mulanya kerana tidak mengenali sesiapa pun dalam kalangan ahli kelas ku. Kami melakukan aktiviti bersama-sama sepanjang minggu itu. Akhirnya aku telah dilantik sebagai ketua kelas bagi memimpin rakan-rakanku yang lain.



Kemesraan yang timbul antara kami umpama kucing. Sikap ramah antara kami menjadikan hubungan kami menjadi semakin erat seperti sebuah keluarga yang harmoni. Pelbagai kenangan manis yang tidak dapat diungkapkan kami jalani bersama-sama. Ya, kami selalu bergaduh tapi gaduh-gaduh manja sebenarnya.

Sesi pembelajaran amat menarik tumpuan kami kerana variasi kaedah dan cara setiap pengajar unjurkan kepada kami semasa di kuliah mahupun di kelas tutoran. Sayangnya aku terhadap perakaunan senakin menebal semenjak hari pertama lagi. Bagiku, ilmu dalam bidang aku mudah ku hadam dalam diri dan aku semakin bersemangat sekiranya dibekalkan tugasan tutoran setiap subjek. Hanya syukur yang dapat ku titipkan di saat mencapai pencapaian terbaik sepanjang bergelar pelajar di kolej matrikulasi.




Apa-apa pun, pencapain dahulu itu usah diangkat menjadi medium unjuran kepada semua untuk memuaskan nafsu riak tetapi angkatlah semangat kejayaan itu bersama orang sekitar agar ia menjadi sesuatu yang bernilai dan bermanfaat kepada semua. Terima kasih kepada semua yang pernah terlibat secara langsung dan tidak langsung atas pencapain ini. 


No comments:

Post a Comment